onderhoud aan alle 2 en 4 takt bromfietsen

| tel. 0174 - 226 797 | mobiel. 06- 20405568

100 jaar Sparta

 

Iedereen die wel eens op een fiets heeft gezeten (en in Nederland betekent dat zo goed als iedereen) kent het merk Sparta. Voor het ontstaan van het merk Sparta gaan we terug naar het jaar 1917. Terwijl de Eerste Wereldoorlog volop aan de gang was, begonnen de heren Schakel, Verbeek en Krijgsman aan de Hoofdstraat in Apeldoorn een groothandel in rijwielen en rijwielonderdelen onder de naam "Verbeek & Schakel". Nog in hetzelfde jaar kocht Verbeek & Schakel van de firma Reuvers in Nijmegen de merknamen: Sparta, Romein en Vaandel. Deze merken werden voor de groothandelsfietsen gebruikt. In 1918 trok de heer L. Krijgsman zich uit het bedrijf terug.

In de jaren dertig begon Verbeek & Schakel met de productie van gemotoriseerde rijwielen. Het bedrijf heette toen: "Sparta Rijwielen- en Motorenfabriek, Firma Verbeek & Schakel". Techniek was de grote liefde van Leedert Schakel. Voor hem was de stap van fiets naar motorfiets dan ook een logische. Het eerste exemplaar werd uitgerust met een 78cc Sachs motortje en verliet in 1931 de fabriek. Ook op fietsgebied richtte Verbeek & Schakel zich steeds meer op het zwaardere werk. In de folder van 1936 werden er naast 4 gewone dames- en herenfietsen ook een kinderfiets, een dienstfiets, een transportfiets, een tandem en ook bakfietsen in meer dan 15 uitvoeringen aangeboden. Een gedeelte hiervan was voorzien van een hulpmotor.

In de jaren vijftig profiteerde Sparta van de stijgende vraag naar gemotoriseerde tweewielers. Het bedrijf heette inmiddels: "Sparta Rijwielen- en Motorenfabriek". Vanaf begin jaren vijftig richtte Sparta zich naast de productie van motorfietsen ook op de productie van bromfietsen.

In 1958 werd de productie van motoren stopgezet, omdat deze niet meer rendabel genoeg was. De bromfiets sloeg aan in Nederland en daarbuiten. Door deze ontwikkeling besloot Sparta om zich hierin te specialiseren en richtte zich in de jaren zestig volledig op de brommer. De Nederlandse bromfiets veroverde de wereld. Export naar andere Europese landen en landen als Indonesië, Tahiti, Afrika en Amerika kenmerkten het succes. Sparta produceerde als één van de grootste Nederlandse brommerfabrikanten, bromfietsen in grote getale en vele modellen.
Een opvallend model in die tijd was de MA 50. Het model werd liefkozend de verpleegstersbrommer genoemd omdat het, hoe kan het ook anders, de favoriet was onder verpleegsters. In 1958 werd de eerste Sparta MA50 verkocht. Het model kreeg in 1959 een facelift en een nieuwe naam, de MB50. De allerlaatste versie van deze populaire brommer ging eind 1962 onder de naam MC50 de deur uit.

1965 werd het topjaar van de bromfietsproductie. Maar liefst 47.000 stuks verlieten de fabriek, waar op dat moment 380 mensen werkten. Aan het einde van de jaren zestig begon de bromfietsverkoop in Nederland terug te lopen. Meer en meer mensen stapten over op de auto. Sparta nam in 1967 rijwielen opnieuw in productie. Een goede zet! Want toen in 1975 het dragen van een helm verplicht werd, stortte de bromfietsmarkt in. Sparta zal nog 7 jaar actief zijn op de bromfietsmarkt, maar in 1982 zullen bromfietsen volledig uit het assortiment verdwijnen.

Passend bij de trend van deze jaren bood Sparta een minifiets met kokerframe aan, hier was al ruim twee jaar aan gewerkt. Productietechnisch was deze fiets relatief simpel met de bromfietsproductie te combineren. De modelnaam "8-80" sloeg op de leeftijd, waarvoor deze fiets geschikt moest zijn.

 

 

 

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt. Meer lezen